travelsize.blogg.se

kontakt: [email protected]

Matlagning till tusen

Kategori:Mat och sånt

Idag har jag varit väldigt duktig, om jag får säga det själv.
Har gjort massa halvfärdiga matlådor, eftersom jag tycker det är så jobbigt att ställa mig och laga mat.
8 portioner köttfärssås, och 5 portioner köttfärslimpa blev det totalt.

Här kommer recepten jag använde.

Köttfärslimpa:
ca 500g köttfärs
2dl turkisk yoghurt
1 påse fransk löksoppa
3 ägg
3 msk ströbröd
Svartpeppar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175-200 grader.

Vispa upp äggen, häll i ströbröd, svartpeppar och påsen med fransk löksoppa.
Rör ihop och tillsätt yoghurten. Rör om ordentligt och rör i köttfärsen.

Forma till en limpa och lägg den på en plåt. Ställ in i ugnen i ca 40-60 min.

VIKTIGT att tänka på är att INTE blanda ihop en soppa av pulvret innan. Då blir det jobbigt att få en limpa som sitter ihop.
Jag har tidigare bara använt 1 ägg, men jag tänkte att ett par till inte kan skada. Jag behöver proteinet.
Jag hade min ugn på 175 grader idag, och lät den stå inne i 80 minuter. Den blev perfekt.

 
Köttfärssås:
ca 800g köttfärs
1½ gullök
5 klyftor vitlök
Svartpeppar
Vitpeppar
Paprikakrydda
Salt
680g majskorn
800g krossade tomater
2dl grädde
10 svarta oliver.
 
Här har jag inget "gör såhär". Jag gör alltid köttfärs lite på känn, fräsa lök först, sen köttfärsen, krydda. Ha i allt i en stor kastrull, ha i majs, krossade tomater, grädde och hackade oliver.
Har inte testat just det här receptet innan, jag tog lite av det jag hade hemma bara och experimenterade.
Jag lyckades dessutom bränna den lite i botten, för jag glömde av mig under tiden jag diskade allt annat jag använt. Men det blev bra ändå.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: